July 2012

Juadah Berbuka Hari Ini. Lauk Semalam Perut Cirit-Birit

Assalamualaikum. Ketika saya dok tulis ni mungkin sahabat di semenanjung tengah bersiap sedia nak berbuka. Di miri hari ni waktunya 641 pet...

Apabila Jiwaku Tidak Tenang, Segeralah Mencari Ubat

Orang cakap bulan Ramadhan penuh dengan cabaran dan dugaan. Bukan hanya ianya datang dari nafsu makan tetapi ianya juga boleh datang dalam ...

Romantik itu Sunnah Rasulullah S.A.W :)

  Sebut saja romantik, anak muda mula tertarik hati. Mungkin yang diketahui romantik sesama ‘couple’…No..No..No..ini romantik sesama pasang...

11 Amalan Terbaik Sepanjang Ramadhan

  Adalah penting bagi kita untuk mengetahui kalam Rasulullah sallAllahu ‘alaihi wasallam dalam bab kaifiat dan fadhilat ibadah. Ini kerana ...

Biar Mimpi Sampai ke Bintang

Lirik Lagu Biar Sampai Ke Bintang – Asmidar Biar mimpi mimpi kita Jejak sampai ke bintang Walau harus menggapai awan Menongkah arus ini ...

Ayam Goreng Halia Dengan Sayur Goreng Ayam Bebola Ikan. Juadah Ambo Petang Ni

Assalamualaikum sahabat semua. Lamanya saya tidak membuat coretan dalam blog sendiri. Banyak sebenarnya yang nak ditulis tapi tak sempat d...

Siapa Lelaki Dayus Menurut Islam ?

  Siapa Lelaki Dayus ? Oleh Zaharuddin Abd Rahman www.zaharuddin.net Jika sebelum ini saya menulis dua artikel berkenaan aurat dan ...

Hari 3 Puasa. Letih Pening Kepala. Sup Ayam Telur Dadar Miri Mari :)

Alhamdulillah. Dah masuk hari ke 3 dan malam ke 4 bulan ramadhan. Hari ni hari pertama kita puasa hari bekerja. Ada terasa pening kepala, k...

Selamat Berbuka Buat Warga Semenanjung. Ambo Makan Dah

Alhamdulillah. Sudah 2 hari kita berpuasa manakala malam ni dah masuk malam ke 3 kita berterawih. Syukur kerana setakat ni Allah beri lagi ...

Hujan Panas Silih Berganti Di Miri. Lauk Apa Petang Ni?

Salam. Puasa kita dah berada hari yang ke 2. Oranh dok 'bujang' macam saya ni masa ni dah fikir petang ni nak makan apa kan. Yela k...

Menu Berbuka Di Perantauan. Minta Cuti Tapi Orang Tak Lulus. Biarlah

Alhamdulillah. Syukur kita dah berjaya puasa 1 hari dan malam ni kita menuju ke hari-hari yang berikutnya. Apa menu sahabat hari ni? Kat fa...

Salam Ramadhan Dan Selamat Berpuasa Dari Saya Sekeluarga

Assalamualaikum. Lama rasanya tak coret apa-apa citer kat dalam ni. Sibuk dengan tugasan kerja. Buat soalan dan sebagainya la. Umum dah tah...

Harta Berharga Bagi Seorang Isteri

Bagi seorang wanita, harta yang paling berharga di dalam hidup ini adalah seorang suami yang soleh. Kepadanyalah, seorang isteri akan meras...

Ini Dua Biji Telur Saya

Pagi tadi sempat pergi sarapan kat Kaya&Toarst. Kami makan roti bakar, dua biji telur masak separuh dan secankir kopi susu. Waduh sedap...

Jadual Waktu Berbuka dan Imsak bagi Negeri Sarawak 1433H/2012

  Berikut adalah jadual waktu berbuka puasa dan imsak bagi kawasan-kawasan di negeri Sarawak untuk tahun 1433H/2012. Anda boleh melihat sec...

Suami Isteri : Bercintalah Berkali-kali

   Pahrol Mohamad Juoi | Aina Amidin Melalui pengalaman, semakin meningkat usia perkahwinan perempuan jadi semakin becok tetapi lelaki s...

Sekitar Sambutan Hari Gawai Dayak. Apa Yang Menarik?

Pagi tadi berlansungnya majlis sambutan hari gawai dayak kat sekolah. Memang meriah dengan pelbagai aktiviti. Mula-mula sekali ucapan dari ...

Masak 'Ayam Pansoh' Hari Gawai Dawak SMK Riam

Semalam berkesempatan join kawan buat ayam pansoh. Ini makanan tradisi masyarakat orang iban di sarawak. Ayam yang dibeli 10 ekor dan buluh...

Saya Banyak Buat Silap

Terasa banyak dosa diri ini dah lakukan. Siang dan malam asyik penuh dengan kesilapan. Sampai bila harus begini? Oh tuhan, ampun...

Senamrobik 1Murid 1Sukan 1Malaysia SMK Riam Meriah

Pagi berkesempatan buat senamrobik 1malaysia. Semua warga sekolah turut sama menjayakan aktiviti ni yang dikendalikan oleh beberapa g...

Makan Nasi Lalapan Di Muara. Sambal Berbau Lekat Kat Tangan

Assalamualaikum sahabat. Makan dah ker? Ha? Diet? Samala kita hahaha... Malam ni perut dok rasa nak makan nasi lalapan ayam. Kat Miri ni na...

Mandi Manda Motor Ex-5 Ambo. Main Buih!

Sudah lama motor kesayangan ni tak mandi manda. Rasanya last sekali sebelum cuti pertengahan hari tu la. Untuk makluman kat Miri ni purata ...

Sarapan Sambil Sembang. Isi Ruang Hujung Minggu.

Bangun pagi perut berkeroncong dah. Kedai kat area sini tak banyak kedai muslim, kalau ada pun satu je. Yang banyak kedai makan orang cina ...

Senja Nan Lalu, Miri Sudah Maghrib. Kelate Gomo Kelate!

Suasana dirakam sekejap tadi. Betapa besarnya keagungan Tuhan pencipta alam. Semoga di bulan yang dinamakan sebagai persediaan untuk menyam...

Larian Amal PIBG SMK RIAM. Meriah Dan Hangat

Alhamdulillah. Program larian amal PIBG kat sekolah tadi selesai sudah. Banyak aktiviti dan pertandingan diadakan. Saya sempat main pertand...

Pra Larian Amal PIBG SMK Riam. Jom Pakat Datang!

Ni iklan tidak berbayar tau. Ni adalah ihsan dari saya :). Esok sekolah saya ada menganjurkan satu larian amal dan jualan aneka barang untu...

Maaf. Ini Perlawanan Antara Ketua Zalim Dengan Pekerja Yang Ditindas.

Assalamualaikum. Ini zon peperangan awal diantara ketua yang zalim dengan pekerja yang ditindas. Maaf rasa hormat dan sanjung diri ini suda...

Malam Nisfu Sya'aban Di Miri, Hujan Berkat Turun

BULAN Syaaban adalah antara bulan yang mulia di sisi Allah swt. • Ia adalah bulan yang membawa keberkatan. • nikmat dan kesejahteraan bagi ...

Selamat Ulang Tahun Kelahiran Buat Isteri Tersayang, Nuraini Bt Hashim

1Julai 1986 Tarikh kelahiran isteri yang tercinta. Pada hari ni genap 26 tahun umur isteriku. Di kesempatan yang bertuah ini, saya nak ucap...

Sarapan Pulut Ikan Kering Kelapa Muda. Terima Kasih!

Alhamdulillah. Pagi ni rezeki dapat merasa pulut ikan kering yang sahabat buat. Lama dah nak makan. Kat Miri ni mana ada benda macam ni kan...