Jauh Perjalanan

June 11, 2017


SAHABATKU, RAMAI ANTARA KITA KECEWA DAN SEDIH

Kita selalu dengar orang cakap, kau ni tak tahu/reti bersyukur la. Asyik tak puas hati saja.

Meluahkan kekecewaan, kesedihan, ketidak adilan dan kemarahan bukan bererti kita tidak bersyukur dengan nikmat yang Allah berikan, bahkan kita terus istiqamah dalam menunaikan amanah dan tanggungjawab.

Asalkan apa yang kita luahkan/suarakan tidak keluar dari landasan agama dan tidak berpanjangan. Tidak bersyukur lain maknanya, luah kekecewaan lain pula. Luahkan kepada Allah.

Adakah jika berlaku kesedihan, kekecewaan dan ketidakpuasan, kita hanya berdiam diri saja dengan alasan kalau diluahkan dikatakan tidak tahu bersyukur? Kita boleh guna saluran yang betul.

i. La haula wala quwwata illa billah (Tiada daya upaya dan tiada kekuatan kecuali dengan pertolongan Allah)

ii. Hasbunallaah wa ni’mal wakiil (Cukuplah Allah menjadi Penolong kami dan Allah adalah sebaik-baiknya Pelindung)

Cara menghilangkan kesedihan/kekecewaan ialah dengan berdoa seperti dicontohkan oleh Rasulullah saw. Nabi pun meminta pertolongan Allah, apa lagi kita, jauh lebih memerlukan pertolongan Allah. Maka berdoalah.

Ya Allah, aku memohon perlindungan denganMu daripada keluh kesah dan kesedihan, rasa lemah dan kemalasan, Aku memohon perlindungan denganMu daripada sifat penakut dan kebakhilan, dan aku mohon perlindungan denganMu dari bebanan hutang dan dikuasai seseorang (Hadith riwayat Abu Daud)

Doa ini adalah diajarkan Rasulullah kepada Abu Umamah ra sewaktu Baginda mendapati beliau sedang bersedihan didalam masjid.

SABAR! pendek saja perkataan tapi bukan semua mampu buat. Senang diucap.

Mohd Herman Nanui, Miri, Sarawak
Perkongsian bukan dari seorang ustaz

Comments