Hibah sebuah tangisan.....



Sulaiman bin Ammar menceritakan kepada Abu Bakar as-Shaidalani; Aku melihat ayahku dalam mimpi, lalu aku bertanya kepadanya, apa yang dilakukan Tuhan terhadapmu?

Ia menjawab, Sesesungguhnya Tuhan telah menempatkanku dekatNya dan berkata kepadaku: Hai syaikh yang jelek, tahukah mengapa Aku mengampunimu?

Ayah Sulaiman menjawab, tidak, wahai Tuhanku.

Dia lalu menjelaskan: Engkau pada suatu hari pernah hadir di suatu majlis, lalu engkau membuat orang-orang menangis. Salah satu yang menangis adalah seorang hambaKu yang belum pernah sama sekali menangis kerana takut kepadaKu. Maka Aku mengampuninya dan Aku pun menghibahkan ampunan kepada semua orang yang hadir di majlis itu, dan Aku juga menghibahkan ampunan kepadamu pula.

Allahu Akbar.

Ya Allah, anugerahkan kami sepasang mata yang airmatanya sering menangis, merinduiMu Ya Rabb. Aameen.

Comments