Bagaimana HOT DOG boleh Membunuh Kanak Kanak Dalam Beberapa Saat?



Bagaimana HOT DOG boleh Membunuh Kanak Kanak Dalam Beberapa Saat?

HOT DOG atau sosej merupakan sejenis makanan proses yang di ketahui mempunyai pelbagai risiko masalah kesihatan jika di ambil dengan kadar yang tinggi.

Selain masalah kesihatan, Pakar Kanak Kanak menyarankan agar tanda AMARAN di letakkan di plastik pembungkus HOT DOG kerana ia merupakan makanan utama yang menyebabkan menyebabkan kes tercekik di kalangan kanak kanak.

Menurut kajian American Academy of Pediatrics, 17% kes tercekik makanan berpunca dari HOT DOG terutamanya bagi kanak kanak yang berusia bawah 3 tahun di mana gigi belum tumbuh sepenuhnya untuk mengunyah HOT DOG. Bagi kanak kanak lebih 3 tahun, kemahiran mengunyah belum di kuasai sepenuhnya menyebabkan risiko tercekik ketika menjamah HOT DOG.

Secara sinis beliau berkata ,Jika anda tanya saya,

"Apakah penyedal saluran pernafasan kanak kanak yang terbaik- Ya, HOT DOG"

Lebih serius, beliau mengulas

" Apabila HOT DOG telah menyedal saluran pernafasan, percayalah, agak mustahil untuk mengeluarkannya"

-Dr Gary Smith, Pengarah Center for Injury Research and Policy at Nationwide Children's , Ohio.

------------------------------------------------
HOT DOG dan KANSER USUS

Kandungan garam dan lemak tepu yang tinggi sememangnya di ketahui umum menyebabkan maslaah obesiti, kencing manis, darah tinggi dan penyakit jantung.

Lebih menarik lagi, kanduangan NITRITE di dalam HOT DOG dan kebanyakan makanan proses lain di ketahui menyebabkan kanser usus. Dari 2008- 2013, terdapat 4501 kes kanser usus di Malaysia terutamanya dikalangan kaum cina dan ia merupakan antara pembunuh utama di Malaysia.

NITRITES merupakan garam tambahan yang di gunakan sebagai bahan pengawet di dalam HOTDOG. Apabila ia di cernakan di dalam sistem penghadaman, bakteria akan menukarkannya kepada N-Nitroso yang merupakan bahan kompaun menyebab kanser.

Menurut WHO's International Agency for Research on Cancer setiap 50g daging proses yang di makan, meningkatkan risiko kanses usus sebanyak 18%.

----------------------------------------------------------

Bukan Makan Hari Hari- Apa salahnya?

Mungkin ada yang melihat isu ini secara sinis

"ala, bukan makan hari hari"

fikirkan semula. "Makanan Proses" dalam konteks ini termasuklah segala makanan di dalam tin seperti ikan sardin, tuna, makanan sejuk beku, makanan yang di keringkan dan di awetkan seperti ikan masin, ikan kering, buah buahan dan sayur sayuran jeruk dan segala makanan yang di proses sebelum di hidangkan ke pinggan anda.
--------------------------------------------------------

SUSU, BUAH BUAHAN "PENAWAR" KESAN HOT DOG

Kajian makmal awal saintis membuktikan pengambilan makanan yang mengandungi kalsium dapat mengurangkan kesan bahan berkanser di dalam HOT DOG.

Dalam kajian beliau, tikus yang di berikan kalsium tidak menunjukkan peningkatan paras Tumor Marker berbanding tikus yang di beri HOT DOG. Oleh itu pengambilan makanan yang mengandungi Kalsium seperti susu dan yogourt mungkin boleh menjadi "penawar" kepada bahan kanser yang di makan dari HOT DOG.

Selain itu, pengambilan makanan yang tinggi bahan anti oksida dan vitamin C seperti buah buahan dan sayuran juga dapat membantu mengurangkan "kesan buruk" dari pengambilan HOT DOG.

-------------------------------------------------

Kesimpulannya,

HOT DOG atau Sosej,

Halal atau Haram,

✅ Apa yang masyarakat perlu tahu adalah kesan buruk dan bahayanya.
✅ Jika anda begitu "bersungguh" untuk memberi HOT DOG kepada anak anak, potong "penyendal saluran pernafasan" tersebut dengan kecil.
✅ Pastikan hidangan di seimbangkan dengan buah buahan, sayur sayuran serta produk tenusu.
✅ BERSEDERHANA. jangan makan terlalu kerap.

Public Health Malaysia

Rujukan
1. Abu Hassan MR.Ismail I, Mohd Suan MA, Ahmad F, Wan Khazim WK, Othman Z, Mat Said R, Tan WL, Mohammed SR, Soelar SA, Nik Mustapha NR.Incidence and mortality rates of colorectal cancer in Malaysia.Epidemiol Health. 2016 Mar 9;38:e2016007
2. A Dangerously Tasty Treat: The Hot Dog is a Choking Hazard- http://www.hopkinsmedicine.org/health/articles-and-answers/healthy-children/a-dangerously-tasty-treat-the-hot-dog-is-a-choking-hazard
3. http://usatoday30.usatoday.com/news/health/2010-02-22-1Achoke22_ST_N.htm
3.http://content.time.com/time/specials/packages/article/0,28804,1967235_1967238_1967229,00.html
4. Should I Eat Hot Dogs? http://time.com/3983197/hot-dog-nitrates/
5.Santarelli RL, Naud N, Taché S, et al. Calcium Inhibits Promotion by Hot Dog of 1,2-Dimethylhydrazine-Induced Mucin-Depleted Foci in Rat Colon. International journal of cancer Journal international du cancer. 2013;133(11):2533-2541. doi:10.1002/ijc.28286.
6. Catsburg, C. E., Gago-Dominguez, M., Yuan, J.-M., Castelao, J. E., Cortessis, V. K., Pike, M. C. and Stern, M. C. (2014), Dietary sources of N-nitroso compounds and bladder cancer risk: Findings from the Los Angeles bladder cancer study. Int. J. Cancer, 134: 125–135. doi:10.1002/ijc.28331
7. http://www.who.int/features/qa/cancer-red-meat/en/

Comments