Isu Orang Islam Bela Anjing

July 06, 2017


BELA ANJING

Rasanya dalam isu anjing ni, dah terang lagi bersuluh kedudukannya dalam Islam. Kalau bela anjing untuk keselamatan - boleh. Kalau untuk memburu - boleh. Kalau untuk dijadikan 'guide' atau pandu arah- boleh. Untuk mengawal kawasan rumah - boleh.

Yang jadi masalah bila saja-saja nak bela anjing untuk bermanja-manja gitu. Memang ada beza pendapat dalam mazhab tetapi kita di Malaysia ni berpegang pada mazhab Syafie. Dalam mazhab Syafie anjing dikira najis besar (mughallazah), jadi follow jelah. Malah mazhab lain pun kata anjing ni dikira najis kecuali Maliki. Itupun Imam Malik hanya kata anjing bukan najis, tetapi dalam bab nak pelihara sebagai binatang kesayangan, beliau dan ulama lain tetap kata hukumnya haram!

Rasulullah SAW sendiri dah kata, malaikat tak masuk rumah yang ada anjing. Ini pun dah kira 'indication' besar dalam hal ini.

Yang pasti, Islam TIDAK membenci anjing, anjing juga adalah makhluk Tuhan sama seperti babi. Namun hukum-hakam agama kenalah ikut, mana boleh main redah ikut akal dan logik saja, mentang-mentang guna prinsip semua haiwan makhluk Allah, maka mudah-mudah saja kita nak pegang, nak sentuh secara sengaja, nak manja...adeh deh deh!

Kena ingat, bukan semua orang selesa kalau kita bela anjing. Tetamu nak datang rumah pun fikir dua tiga kali. Itu belum campur salakannya yang pasti menganggu jiran sebelah-menyebelah. Penyakit sebab gigitan anjing jangan ceritalah.

Lainlah yang bela itu orang bukan Islam. Itu terserah pada dia dan kepercayaan dialah.

Apapun tepuk dada tanya selera. Wallahualam.

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10155455174438050&id=821928049

Comments