Kayuhan Memenangi Medal, Semangat Juang Memenangi Hati

 http://saifulislam.com/wp-content/uploads/2012/08/488281_405419132838951_456549686_n.jpeg

Saya memang tak tahu nak cerita macam mana, mengapa saya sangat bersemangat menyokong Azizulhasni Awang.

Dalam komunikasi ringkas kami kelmarin juga, jelas dalam sokong menyokong kami, ia bukan berkenaan Azizul, tetapi mengenai perjuangan yang dibawanya.

Untuk diri sendiri, sudah 22 tahun saya diproses di dalam sistem Tarbiyah. Sehingga ke nafas hari ini dan hampir setiap hari, apa yang saya fikir ialah Islam, dakwah dan keluarga. Itulah yang sering menjadi sisi pandang saya. Menilai dan meneliti.

Saya sentiasa memakai cermin mata dakwah, terhadap sebarang aktiviti dan bidang yang disertai.

Apabila saya membuat program, duduk bersama, bergelumang dengan entah berapa ribu murid sekolah dan anak muda, siapakah yang boleh memahami betapa luka, kecewa, geram, benci dan dendamnya hati saya melihat ‘kerosakan dalaman anak-anak kita.

Saya benci melihat kelesuan mereka, tiada keyakinan diri, ‘bengap’, ‘tak reti’ bahasa, biadab yang semua ciri generasi lemah itu terjadi, bukan salah mereka, tetapi mereka dimangsakan oleh sistem di negara kita yang bagi saya lebih kejam dari Syria. Kekejaman kasar al-Assad menyebabkan ramai syahid masuk Syurga. ‘Kesopanan’ sistem kita, menyebabkan ramai seperti macam nak masuk Neraka.

Halus tetapi mendalam!
Sebab itu apabila saya menoleh kepada segelintir artis, juga ahli sukan, saya terperasan bahawa manusia hebat ramai di situ. Kelompok yang selama ini tidak diberi perhatian, malah bahan umpatan orang-orang agama macam saya.

Dan Azizulhasni bagi saya adalah seperti satu daripada 100 unta yang Rasulullah SAW sebut sebagai yang layak ditunggang jauh. Muncul hanya sekali sekala dalam hidup ini, kualiti sepertinya.

Mengenalinya baru sebentar, mengenali guru-gurunya, saya yang sudah menyelami pemikiran dan perasaan ribuan remaja, tidak susah hendak tahu, beliau bukan sebarangan. Saya berdoa dan memberi sokongan Azizul untuk beliau menggapai emas, sebab kalau dia dapat emas, dia boleh buat 1000 benda yang saya tidak mampu buat. Tetapi Azizulhasni berusia 24 tahun, pelumba basikal termuda di trek semalam. Dia masih mempunyai beberapa peluang lagi, namun segala usahanya untuk berada di mana beliau berada semalam, itulah EMAS yang paling saya hargai berkenaan seorang anak muda bernama Mohd Azizulhasni Awang.

Semoga anak-anak saya juga boleh mencontohi Azizul, sebab kalau nak contoh bapa sendiri, saya tahu kelemahan saya untuk dicontohi oleh anak-anak saya sendiri.

Semoga Allah memakbulkan harapan yang amat besar ini. Demi umat, demi anak bangsa, demi keluarga saya, dan seluruh manusia yang sedang saya rancangkan untuk kita semua berolimpik di Syurga Sana, ameen.

Sukan bukan sepak bola kayuh basikal baling guli.

Sukan adalah medan menguji aqidah, pandangan hidup, sistem nilai dan seluruh kemanusiaan.

Di dalam sukan, kekalahan tidak boleh diambil sebagai kekalahan. Jika ia dibaca sebagai kekalahan maka kita sepertinya mengumpul racun yang menyulitkan lagi kemenangan. Sebagaimana Constantinople mengambil masa 800 tahun untuk sukses ditawan pada 1453, semua usaha sebelumnya bukan kegagalan, tetapi batu-bata yang menjadi tangga menggapai kejayaan besar yang divisi misikan di hadapan sana.

Azizulhasni, teruskan perjuanganmu.

Bukan basikal semata.

Bukan emas sahaja.

Tetapi emasnya kualiti yang ada pada perjuanganmu.
Skills win medals, attitude wins heart!

ABU SAIF @ www.saifulislam.com
43000 Bandar Seri Putra

Comments