Lumba Basikal: Apa Itu Keirin?



Azizulhasni Awang atau gelarannya The Pocket Rocket Man akhirnya berjaya membawa pulang pingat sukan Olimpik setelah mula mencuba dari tahun 2008 di Beijing, sehingga ke London 2012, dan akhirnya ke Rio 2016.

Memandangkan lumba basikal bukanlah satu sukan ruji rakyat Malaysia, mungkin ramai yang tidak faham berkenaan acara kesukaan Azizulhasni, iaitu Keirin.

Pengenalan

Keirin berasal dari Jepun, dan ia bermaksud ‘perlumbaan beroda’, dan mula dimainkan pada tahun 1948.  Asalnya, sukan ini hanyalah satu acara untuk perjudian, sama seperti lumba kuda. Tapi lama kelamaan sukan ini dilihat berpotensi untuk pergi lebih jauh, tambahan pula golongan barat mula mempromosi acara ini di Negara masing-masing, maka akhirnya diiktiraf sebagai acara rasmi Union Cycliste Internationale (UCI) – Persekutuan Basikal Antarabangsa.

Pada tahun 1996, acara Keirin ini dimasukkan ke dalam mesyuarat jawatankuasa olimpik, untuk diundi sama ada perlu dijadikan sebagai satu acara olimpik atau tidak, dan pada Olimpik Sydney 2000, keirin menjadi acara rasmi dan dimenangi pengayuh dari Perancis, Florian Rousseau.

Sir Chris Hoy, pengayuh dari Britain telah memenangi dua pingat emas dalam acara keirin – pada 2008 dan 2012.

Comments