'Ayah jarang solat, mak la kadang-kadang solat', Oh Tuhanku!

Awal-awal lagi saya cakap yang saya ni bukan orang baik seperti mana orang yang korang rasa baik.

Apa yang saya nak ceritakan, situasi di sekolah sekarang ni. Ramai pelajar tak solat dan tak tahu cara nak solat. Keadaan yang begitu merunsingkan jiwa seorang bakal bapa seperti saya ni amat terasa.

Waktu solat jemaah di sekolah kita boleh lihat dan tahu adakah pelajar ni solat dengan betul atau tidak. Ni sekolah menengah dah tau, esok lusa bakal jadi mak ayah pula.

Ada juga yang tak tahu nak angkat hadas besar, bagaimana nak tahu darah haid dan bila waktu suci dan sebagainya lagi la.

Bila ditanya bagaimana situasi di rumah, mereka jawab bapa jarang solat dan kadang-kadang mak je yang nampak solat.

Maaf, saya bukan nak menunding jari. Cuma saya risau keadaan ini. Kita sayang pada umat islam dan generasi masa depan.

Sama-sama fikirkan la.

Comments